Hoppa till sidans innehåll

Ansvar vid gruppkörning

09 SEP 2013 21:13
Jag har vid några tillfällen i år, nu senast i söndags, varit med om att det har blivit felkörningar med påföljd att gruppen har splittrats, några har fått jaga för att komma ikapp medans de andra har fått stanna för att vänta in. Vid något tillfälle har någon vänt och kört hem eller kört annan väg utan att meddela till de andra cyklisterna,
  • Uppdaterad: 03 JUN 2014 20:01

Vems är då ansvaret, det är inte så enkelt att skylla allt på gruppledaren, denne skulle då ha en kapacitet att ligga längst bak och ta hand om de ”svaga” samtidigt ha kapacitet att i nästa stund ligga längst fram och bromsa och leda gruppen. Ansvaret ligger på ALLA i gruppen. Känner man att man inte har kraft att ligga framme och dra, då skall man självklart gå in i ”högerledet” innan man är längst fram, ingen kommer att bli sur eller arg för att man inte drar, tvärtom, då hjälper man till att hålla jämnt tempo. Kommer man till en backe, skall man inte resonera som ”jag lägger mig längst bak för jag är sist upp ändå”. Detta är helt fel, försök manövrera fram till en tätposition, då kan man i backen glida bakåt i kön och då komma upp ungefär samtidigt som de andra i gruppen. Lägger man sig sist från början är man långt efter när man kommer upp.

Var inte rädd att ropa LUCKA när ni blir efter, det är mycket bättre att gruppen saktar ner lite grand än att gruppen får stanna och vänta.

Känner man att man är helt krokig och bestämt sig för att köra hem, då är det ett absolut krav att informera de andra om detta. I söndags 9/9 stannade vi ett par gånger och fick köra och leta efter cyklister som inte talade om att de valde att köra hem.

Sen har vi det ständigt återkommande problemet med cyklister som kommer sent till träningen kanske ett par minuter innan vi kör iväg och därmed missar genomgången och syftet med den dagen träning

Ett annat problem är att det är väldigt få som vet var vi skall köra, hur kvällens runda ser ut. Bara kör dit framhjulet pekar. Det läggs ner ganska mycket jobb på att planera och lägga upp beskrivning på våra rundor, anledningen till att vi gör detta är att ni medlemmar skall veta var vi skall köra. Vet man inte exakt var vi skall köra så är det inte lämpligt att ligga först i en klunga och därmed guida fel. Detta var precis vad som hände 9/9.

Vid Eksholm ropade någon ”rakt fram” när vi skulle svänga höger, en del körde rakt fram medan resten svängde höger som vi skulle, jag som gruppledare låg lite längre bak och fick jaga ikapp för att få ner hastigheten, så de ”felkörande”  skulle komma ikapp. Tung motvind gjorde att det tog lite tid. Efter ett litet tag stannade vi helt för att vänta in, en kille vände även tillbaka och körde och letade men då hade en av medlemmarna vänt om och kört hem. De andra kom ikapp.

Har man inte full koll är det bättre att vänta tills gruppledaren visar vägen.

Ett gott råd som vi har propagerat länge för är att spendera 10 minuter kvällen innan och se vart vi skall köra, kolla t.ex.på  Eniro.

Väl mött på nästa träning, tyvärr går vi mot mörkare och blötare tider, men det blir många fina rundor.

Skribent: Styrelsen
Epost: This is a mailto link

HS-logga


Klubben Cyklistens
Huvudsponsorer
 

Extern länk till sponsor Elektroinstallation AB

 

 

 

 
 
 
 
Övriga samarbetspartners
 
ct_190_banner
 

 
 

Postadress:
Klubben Cyklisten - Cykel
Husie kyrkoväg 92
21238 Malmö

Besöksadress:
Husie kyrkoväg 92
21238 Malmö

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: info@klubbencykliste...

Se all info